Tekst verschuiven gaat niet
Tekst verschuiven gaat niet
In de bijlage de letters A en B in een cirkelvormig object.
Deze letters wil ik verschuiven.
Gewoonlijk trek ik met de muis een voldoende grote rechthoek om een letter om een blauw kader te krijgen.
Maar dat gebeurt nu niet met de A. Wel met de B. De B kan ik daarom wel over het object verschuiven, maar de A dus niet.
Er is ook geen groep met het object. "Groepering verlaten" blijft grijs.
Hoe krijg ik weer grip op de A?
Deze letters wil ik verschuiven.
Gewoonlijk trek ik met de muis een voldoende grote rechthoek om een letter om een blauw kader te krijgen.
Maar dat gebeurt nu niet met de A. Wel met de B. De B kan ik daarom wel over het object verschuiven, maar de A dus niet.
Er is ook geen groep met het object. "Groepering verlaten" blijft grijs.
Hoe krijg ik weer grip op de A?
- Bijlagen
-
- tekstboxweg.odg
- (8.79 KiB) 43 keer gedownload
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
Re: Tekst verschuiven gaat niet
Ik heb geen enkel probleem met dit bestand in ApacheOffice 4.2.0 en LibreOffice.
Misschien helpt het als je het gebruikers profiel vernieuwd.
Later werd me nog iets duidelijk. Je heb een Cirkel waar op een vast punt tekst in gevoegd kan worden. Ook heb je een ander element waar op een vast punt tekst in gevoegd kan worden. De letters kunnen wel verschoven worden ten opzichte van elkaar maar niet ten opzichte van het frame wat bij de cirkel wel zichtbaar is maar voor het andere figuur niet zichtbaar.
Misschien helpt het als je het gebruikers profiel vernieuwd.
Later werd me nog iets duidelijk. Je heb een Cirkel waar op een vast punt tekst in gevoegd kan worden. Ook heb je een ander element waar op een vast punt tekst in gevoegd kan worden. De letters kunnen wel verschoven worden ten opzichte van elkaar maar niet ten opzichte van het frame wat bij de cirkel wel zichtbaar is maar voor het andere figuur niet zichtbaar.
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Ik heb het gebruikersprofiel vernieuwd, maar heeft er niet toe geleid dat ik de A als object nu kan selecteren om het vervolgens te verplaatsen
Je zou eigenlijk de eigenschappen ergens moeten kunnen opvragen hoe het totale object (zonder de B) is opgebouwd.
U schrijft dat u geen moeite heeft met het document. Betekent dit dat u wel de A in de cirkel kunt selecteren en verplaatsen?
Ik kan de B wel apart selecteren en met de pijltjestoetsen verplaatsen maar met de A lukt mij dat dus niet.
Met LibreOffice zelfde resultaat.
Je zou eigenlijk de eigenschappen ergens moeten kunnen opvragen hoe het totale object (zonder de B) is opgebouwd.
U schrijft dat u geen moeite heeft met het document. Betekent dit dat u wel de A in de cirkel kunt selecteren en verplaatsen?
Ik kan de B wel apart selecteren en met de pijltjestoetsen verplaatsen maar met de A lukt mij dat dus niet.
Met LibreOffice zelfde resultaat.
Ik weet niet of ik het probleem goed begrijp.
Selecteren van de cirkel op een vergrendelde laag.
Ik weet niet of het bestand wat hier op het forum geplaatst is, werkelijk het probleem bestand is of dat het gemaakt is als voorbeeld om een probleem te tonen. Als het een nieuw gemaakt bestand is dan lijkt het er op dat het probleem zich niet voordoet in dit bestand. Ik kan mij de beschrijving van het probleem alleen voorstellen als ik werk met verschillende layers, lagen, in een pagina. Aangezien ik Draw weinig gebruik heb ik er ook weinig kennis over. Maar na enig oefenen kan ik het probleem wel herhalen door de layer waarop de cirkel staat te vergrendelen. Het is dan wel zo dat het andere figuur zich op een andere niet vergrendelde layer moet staan.
Selecteren van de cirkel op een vergrendelde laag.
Ik weet niet of het bestand wat hier op het forum geplaatst is, werkelijk het probleem bestand is of dat het gemaakt is als voorbeeld om een probleem te tonen. Als het een nieuw gemaakt bestand is dan lijkt het er op dat het probleem zich niet voordoet in dit bestand. Ik kan mij de beschrijving van het probleem alleen voorstellen als ik werk met verschillende layers, lagen, in een pagina. Aangezien ik Draw weinig gebruik heb ik er ook weinig kennis over. Maar na enig oefenen kan ik het probleem wel herhalen door de layer waarop de cirkel staat te vergrendelen. Het is dan wel zo dat het andere figuur zich op een andere niet vergrendelde layer moet staan.
De A maakt deel uit van de cirkel! Het is een tekst die binnen de cirkel is geplaatst.
Je zou daar ook het woord "apenstaartje" van kunnen maken.
Dan zul je zien dat het woord tot buiten de cirkel zal reiken.
Je zult dus een aparte A moeten maken (net zoals de B)
Kopieer dus de B, plak en vervang B door A.
Verwijder vervolgens de originele A uit de cirkel.
Je kunt nu de nieuwe A verschuiven tot in de cirkel.
Met Tab kun je door de verschillende vormen gaan
1e Tab = cirkel; 2e tab is B; 3e tab is "nieuwe" A
Je zou daar ook het woord "apenstaartje" van kunnen maken.
Dan zul je zien dat het woord tot buiten de cirkel zal reiken.
Je zult dus een aparte A moeten maken (net zoals de B)
Kopieer dus de B, plak en vervang B door A.
Verwijder vervolgens de originele A uit de cirkel.
Je kunt nu de nieuwe A verschuiven tot in de cirkel.
Met Tab kun je door de verschillende vormen gaan
1e Tab = cirkel; 2e tab is B; 3e tab is "nieuwe" A
DiGro
----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Windows 11 en AOO 4.1.15
Dank voor de reacties.
Uw voorstel "Verwijder vervolgens de originele A uit de cirkel." Dat is het eigenlijke probleem. Ik krijg er geen selectiehokje omheen om het vervolgens te kunnen verwijderen, hoe groot ik het ook maak (zonder nog meer mee te selecteren). Daarom was ik benieuwd of er een "tool" o.i.d. was om te zien hoe het cirkelobject is opgebouwd.
Het originele bestand had 60 van zulke cirkelobjecten. Vandaar dat ik er enige moeite in stak om het misschien op een simpele manier op te lossen.
Ik red me er wel mee.
Uw voorstel "Verwijder vervolgens de originele A uit de cirkel." Dat is het eigenlijke probleem. Ik krijg er geen selectiehokje omheen om het vervolgens te kunnen verwijderen, hoe groot ik het ook maak (zonder nog meer mee te selecteren). Daarom was ik benieuwd of er een "tool" o.i.d. was om te zien hoe het cirkelobject is opgebouwd.
Het originele bestand had 60 van zulke cirkelobjecten. Vandaar dat ik er enige moeite in stak om het misschien op een simpele manier op te lossen.
Ik red me er wel mee.
Misschien moet je de cirkelobjecten gewoon opnieuw tekenen met behulp van de opdracht dupliceren.
menu --> Bewerken --> Dupliceren.
Hiervoor moet er wel een origineel object geselecteerd zijn. Het kan zijn dat het in twee stappen moet.
Dit dupliceren is het zelfde als wat in andere tekenprogramma's soms stempelen genoemd wordt.
menu --> Bewerken --> Dupliceren.
Hiervoor moet er wel een origineel object geselecteerd zijn. Het kan zijn dat het in twee stappen moet.
Dit dupliceren is het zelfde als wat in andere tekenprogramma's soms stempelen genoemd wordt.
Dat kan ook niet
Het maakt deel uit van de cirkel dus zou je de gehele cirkel moeten selecteren. Dat is niet de bedoeling.
De cirkel bestaat dus uit de cirkel EN een tekstvak in het midden van de cirkel (waar de A in staat)
Je kunt gewoon rechts naast de A klikken en dan met Backspace de A verwijderen.
Of dubbelklikken, waardoor alle tekst in het tekstvak wordt geselecteerd (wordt zwart), en dan toets Delete
Wat achterblijft is een leeg tekstvak dat je verder niet meer ziet.
DiGro
Windows 11 en AOO 4.1.15
Windows 11 en AOO 4.1.15
Nogmaals dank voor deze reacties.
Ook tekstboxweg.odg bekeken. Helemaal duidelijk.
De A had best mogen blijven, alleen ik kon de A niet verschuiven.
Ik verwijder de A als tekst en plaats er nieuw tekst overheen (net zoals met de B is gebeurd).
Ook tekstboxweg.odg bekeken. Helemaal duidelijk.
De A had best mogen blijven, alleen ik kon de A niet verschuiven.
Ik verwijder de A als tekst en plaats er nieuw tekst overheen (net zoals met de B is gebeurd).