[opgelost] Openen XLS bestand
[opgelost] Openen XLS bestand
Hallo,
Ik ben wel geïnteresseerd in open office, en ik ben een beetje aan het experimenteren.
Ik heb in calc een xls bestand geopend.
Nu blijkt in diverse kolommen " waarde" te staan terwijl in andere kolommen wel het juiste getal staan:
b.v eerste rij D6 = 22.50 E6 = 21.18
F6 = D6-E6, en toch staat er " waarde"
Wie helpt mij even, ik heb meerdere xls bestanden geopend in calc , en daar staan geen fouten in.
Er zal wel een simpele verklaring voor zijn.
Vast dank voor de hulp.
Mvg
Ferna
Ik ben wel geïnteresseerd in open office, en ik ben een beetje aan het experimenteren.
Ik heb in calc een xls bestand geopend.
Nu blijkt in diverse kolommen " waarde" te staan terwijl in andere kolommen wel het juiste getal staan:
b.v eerste rij D6 = 22.50 E6 = 21.18
F6 = D6-E6, en toch staat er " waarde"
Wie helpt mij even, ik heb meerdere xls bestanden geopend in calc , en daar staan geen fouten in.
Er zal wel een simpele verklaring voor zijn.
Vast dank voor de hulp.
Mvg
Ferna
Laatst gewijzigd door floris v op di aug 17, 2010 11:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: als opgelost gemarkeerd
Reden: als opgelost gemarkeerd
Open office 3.2.1 ,Windows XP Home,SP3
Re: Openen XLS bestand
Hallo
Ik denk dat je de kolom op breedte moet maken.
Romke
Ik denk dat je de kolom op breedte moet maken.
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Het gebeurt nog als OoO een MSO rekenblad opent dat er voor bepaalde getallen een ' wordt geplaatst. Als men vervolgens een berekening gaat uitvoeren met deze getallen krijgt men de foutmelding #WAARDE!. In uw voorbeeld dient u dus te gaan zien of er in D6 22,50 of '22,50 staat. Hetzelfde doet u voor E6. U kan deze fouten gaan vermijden door de cellen een specifieke opmaak te gaan toekennen. In uw geval lijkt het mij logisch om voor de celopmaak aan valuta te denken? Mocht dit niet helpen, u hoeft het maar te laten weten. We zijn er om u te helpen.
Dank voor de reacties.
Kolombreedte kan het probleem niet zijn, als ik OO die laat bepalen worden de kolomen nog kleiner.
Die ' voor de getallen kan ik nergens vinden, sterker nog ik heb nu ik dat xls bestand in calc heb geopend, de getallen in de bovenste kolom opnieuw ingevoerd, en toch blijft er "WAARDE" staan.
Toch wel heel vreemd dat in andere rijen de getallen wel overgenomen zijn, en nog kloppen ook.
Ik heb gekozen voor "Valuta" maar er komt 0.00 €
Ik hou mij aanbevolen voor nieuwe tips, want ik zou dit graag opgelost hebben voordat ik eventueel nog meer bij Microsoft weghaal.
Mvg
Ferna
Kolombreedte kan het probleem niet zijn, als ik OO die laat bepalen worden de kolomen nog kleiner.
Die ' voor de getallen kan ik nergens vinden, sterker nog ik heb nu ik dat xls bestand in calc heb geopend, de getallen in de bovenste kolom opnieuw ingevoerd, en toch blijft er "WAARDE" staan.
Toch wel heel vreemd dat in andere rijen de getallen wel overgenomen zijn, en nog kloppen ook.
Ik heb gekozen voor "Valuta" maar er komt 0.00 €
Ik hou mij aanbevolen voor nieuwe tips, want ik zou dit graag opgelost hebben voordat ik eventueel nog meer bij Microsoft weghaal.
Mvg
Ferna
Plaats eens in een lege cel de formule =ISGETAL(D6) en in een andere cel =ISGETAL(E6) Als u als resultaat voor beide formules WAAR ziet staan, plaats dan eens in een lege cel met standaardopmaak de formule =D6-E6 Krijgt u in deze cel opnieuw dezelfde foutmelding?
Dank Johan voor je hulp.
In kolom D9 heb ik ingetypt =GETAL(D6) en er komt te staan 1,00
In kolom E9 heb ik ingetypt =GETAL(E6) en dat komt er letterlijk in te staan
Nadat ik in opmaak voor standaardopmaak heb gekozen heb ik in kolom F9 ingetypt = D6-E6 en ik krijg weer "#WAARDE"
Mvg
Ferna
In kolom D9 heb ik ingetypt =GETAL(D6) en er komt te staan 1,00
In kolom E9 heb ik ingetypt =GETAL(E6) en dat komt er letterlijk in te staan
Nadat ik in opmaak voor standaardopmaak heb gekozen heb ik in kolom F9 ingetypt = D6-E6 en ik krijg weer "#WAARDE"
Mvg
Ferna
Het is de bedoeling te toetsen of D6 en E6 getallen zijn. Dat gaat met de functie ISGETAL(), die TRUE opgeeft als de waarde tussen de haakjes een getal is en anders FALSE oplevert. Als er in de cel =ISGETAL(D6) komt te staan, is de formule niet goed ingevoerd, controleer dan of er aan het begin een aanhalingsteken staat.
Edit: De waarde 1.0 komt er als de cel specifiek de formattering ####.## heeft gekregen.
Edit2: een andere manier om te controleren of een waarde een echt getal is, is er de opmaak valuta aan te geven. Als de waarde geen getal is, komt het valutateken er niet bij.
Edit: De waarde 1.0 komt er als de cel specifiek de formattering ####.## heeft gekregen.
Edit2: een andere manier om te controleren of een waarde een echt getal is, is er de opmaak valuta aan te geven. Als de waarde geen getal is, komt het valutateken er niet bij.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Als aanvulling op hetgeen Floris verteld: Verander de opmaak in E9 eens naar standaard. Plaats vervolgens de cursor voor het = teken en druk op backspace. Werkt de formule nu? Welke opmaak heeft F9?
Ik heb nu in diverse kolommen de opmaak "valuta" ingegeven zo ook in E7.floris v schreef: Edit2: een andere manier om te controleren of een waarde een echt getal is, is er de opmaak valuta aan te geven. Als de waarde geen getal is, komt het valutateken er niet bij.
Er komt geen € teken bij, en ook bij de notatiecode bij "cellen opmaken" kan ik het € symbool niet vinden.
Dus de waarde die ik ingevuld heb bij E7 wordt niet als "getal" erkend, maar dan de vraag waarom niet ??, en hoe kan ik dat wijzigen ??
Mvg
Ferna
Alleen aan schermafdrukken is dat niet te zien. Dan zou u het bestand moeten uploaden. Alternatief is de waarden in de bewuste cellen wissen en opnieuw invoeren. In het uiterste geval de extensie van het bestand veranderen in zip en dan de xml in content.xml bestuderen - misschien zit daar iets niet goed.
OPGELOST !!
Ik heb het oorspronkelijke XLS bestand nog eens onder de loep genomen, en alles op "valuta" gezet.
Nu bleken ook daar getallen te staan waar geen € teken achter stond.
Nadat ik deze getallen opnieuw heb ingevoerd kwam het € teken er wel achter.
Ik heb nu dit XLS bestand geopend in Calc, en het "probleem" blijkt opgelost te zijn:
Allen die gereageerd hebben bij deze mijn hartelijke dank.
Maar mag ik aanvullend (als leek) nog even het volgende de vragen:
Ik heb nu Open Office 3.2.1 op mijn pc, en als ik een bestand ( tekst of rekenblad) opsla via de optie "opslaan als" en ik geef er b.v. bij Writer de extentie .odt bij, dan blijkt dit bestand te zijn opgeslagen als een soort blad, waaronder de naam, maar zonder zichtbare extensie.
Ook mis ik de mooie schildjes van writer en calc. die stonden er vroeger wel bij.
Hoe te handelen ?.
Mvg
Ferna
Het is veel beter om de optie Automatische bestandsnaamextensie aan te zetten, dan komt de goede extensie er altijd bij, voor Calc is dat trouwens .ods - .odt is voor Writer.
Bij calc is dit inmiddels opgelost ( denk ik):
Maar bij Writer krijg ik dit, terwijl toch Automatische bestandstextensie staat aangevinkt
Als ik met de cursor op "geen titel 1" ga staan dan blijkt er .odt wel degelijk bij te staan
Vast weer dank voor je hulp.
Mvg
Ferna
Maar bij Writer krijg ik dit, terwijl toch Automatische bestandstextensie staat aangevinkt
Als ik met de cursor op "geen titel 1" ga staan dan blijkt er .odt wel degelijk bij te staan
Vast weer dank voor je hulp.
Mvg
Ferna
Nog even aan toevoegen, dat als ik mijn .doc documenten open in Writer, en ik wil deze opslaan als, dit verschijnt:
Er staat Automatische bestandstextensie, maar bij opslaan als type, moet ik toch weer kiezen.
Dan kies ik voor .odt maar er verschijnt geen schildje bij het opgeslagen document.
Mvg
Ferna
Er staat Automatische bestandstextensie, maar bij opslaan als type, moet ik toch weer kiezen.
Dan kies ik voor .odt maar er verschijnt geen schildje bij het opgeslagen document.
Mvg
Ferna
Kwestie van instellingen van Windows Verkenner: Extra - Mapopties - tab Weergave en dan het vinkje weghalen bij Extensies van bekende bestandstypen verbergen. En nu we het daar toch over hebben: het is wel zo handig om in je onderschrift naast de versie van OOo het besturingssysteem en de versie daarvan te vermelden.
Hallo foris v.
Extensie is nu te zien, als ik nu een document uit Writer opsla komt daar .odt bij te staan prima dus.
Maar het schildje van Writer -of hoe noem je dat - zie ik niet, alleen een afbeelding van een blad.
Dit "ontsiert" het geheel nog wat, kan ik dit ook tevoorschijn toveren op een of andere manier ??
Vast weer bedankt voor je hulp.
Mvg
Ferna
Extensie is nu te zien, als ik nu een document uit Writer opsla komt daar .odt bij te staan prima dus.
Maar het schildje van Writer -of hoe noem je dat - zie ik niet, alleen een afbeelding van een blad.
Dit "ontsiert" het geheel nog wat, kan ik dit ook tevoorschijn toveren op een of andere manier ??
Vast weer bedankt voor je hulp.
Mvg
Ferna
De icoontjes voor OOo zijn in de laatste versie vervangen door zwart-witafbeeldingen die zonder hulpmiddelen moeilijk uit elkaar te houden zijn. Hoe de bestanden in dialoogvensters en Windows verkenner worden afgebeeld, hangt weer af van je instellingen. Speel er eens mee, je kunt de computer er niet mee vernielen.
Links bestand is gewoon opgeslagen met " automatische bestandstextensie" en daar geen schildje.
Rechts bestand is opgeslagen met "automatische bestandstextensie" en "Met wachtwoord opslaan" en daar wel dat fraaie schildje.
Voor mij als simpele "amateur" allemaal een beetje onbegrijpelijk.
"Spelen" met de instellingen dat zie ik daarom ook zo direct niet zitten.
Mvg
Ferna
Dat is gewoon het verschil tussen Grote pictogrammen en Gewone pictogrammen bij de instellingen bij Beeld in de Verkenner.
Sorry hoor, maar ik begrijp niet hoe ik e.e.a moet instellen ( ligt aan mij hoor).floris v schreef:Dat is gewoon het verschil tussen Grote pictogrammen en Gewone pictogrammen bij de instellingen bij Beeld in de Verkenner.
Hoe instellen ?. zodat ik die pictogrammen ook krijg zonder dat ik die bestanden moet opslaan met wachtwoord.
Gaarne nog even hulp.
Vast dank.
Mvg
Ferna
Dit is heel makkelijk te doen, en het is beter het zelf te ontdekken: dat is goed voor zelfvertrouwen e.d. Maar vooruit. Open Windows Verkenner, ga naar de map met documenten, kies Beeld in het menu, stel dan Normale pictogrammen in. Stel daarna de andere vormen in om een indruk te krijgen van hoe dat eruitziet.
Overigens wil ik verwijzen naar de survival guide voor het forum. Gaarne helemaal lezen.
Overigens wil ik verwijzen naar de survival guide voor het forum. Gaarne helemaal lezen.
OPGELOST.
Dat van dat instellen Normale pictogrammen, kan ik nergens vinden:
Maar ondertussen heb ik volgende ontdekt: Ik had beeld ingesteld op "miniatuurweergaven", hetgeen voor Microsoft Office geen probleem was, ik kreeg gewoon passende de icoontjes bij mijn bestanden, en..... ook bij Openoffice indien opgeslagen met wachtwoord.
Ik heb nu in beeld "pictogrammen" ingesteld en bij alle bestanden van OOo verschijnen nu de passende icoontjes.
Alhoewel naar aanleiding van bovenstaande ik nog niet alles snap, kan ik wel stellen " PROBLEEM OPGELOST"
Ik wil je bij deze hartelijk danken voor je geduld en waardevolle hulp aan een computersenior, die blij is dat hij een beroep kan doen op diverse computerfora, om toch een beetje plezier te beleven aan het "computeren"
Mvg
Ferna