Hallo lezer,
Mijn probleem :
Ik heb een 'basisdocument' wat als naam heeft 'nieuwe klant'. Dit document heeft 8 bladen en is gemaakt in Calc. Natuurlijk is het de bedoeling om bij iedere nieuwe klant een aparte werkmap te maken. Het is me prima gelukt om diverse formules in te voeren en om de bladen onderling te koppelen. Voor elke nieuwe klant kan ik dit basisdocument gebruiken en dan via 'opslaan als' een persoonlijk dossier aanleggen.
Nu is het de bedoeling om een aantal standaardbrieven (in Write?) te gebruiken bij elke nieuwe klant waarbij ik niet steeds de velden opnieuw hoef in te voeren/slepen (velden als adressen, klantgegevens en zo verder) per klant.
Mijn vraag :
Wat kan ik doen om dit voor elkaar te krijgen ....dus eigenlijk de vraag : wat moet als database en wat kan gewoon in Calc of Write ....of misschien begrijp ik het principe helemaal niet en moet het heel anders......?
Beginnende OO gebruiker (zoals duidelijk),
Blij met elk zinvol antwoord
Koppelen basis Calc documenten aan aantal standaardbrieven
Koppelen basis Calc documenten aan aantal standaardbrieven
Laatst gewijzigd door Eline op zo okt 03, 2010 7:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 3.2 op Windows
Re: Koppelen basis Calc documenten aan aantal standaardbriev
Welkom op het forum.
Het is wel zo praktisch om voor adressen en andere algemene gegevens over klanten een database op te zetten, maar de daarvoor nodige tabellen kunnen goed met Calc worden gemaakt. Daarna is het handiger om in de aparte bladen per klant de gegevens uit de database op te halen. Afhankelijk van wat er in die aparte bestande per klant staat is het misschien te overwegen om ook die informatie in de database op te nemen.
Het is wel zo praktisch om voor adressen en andere algemene gegevens over klanten een database op te zetten, maar de daarvoor nodige tabellen kunnen goed met Calc worden gemaakt. Daarna is het handiger om in de aparte bladen per klant de gegevens uit de database op te halen. Afhankelijk van wat er in die aparte bestande per klant staat is het misschien te overwegen om ook die informatie in de database op te nemen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Hoi Floris,
Dank je voor je bericht.
Je hebt me eerder al geholpen.
Ik ben sindsdien al een stukje verder maar blijf het lastig vinden om een goed werkbaar systeem te vinden voor mijn nieuw op te zetten bedrijfje.
Is het mogelijk om je een voorbeeld te sturen van mijn Calc bestand tot nu toe.
Met de aanvulling dat ik daar een aantal standaardbrieven genaamd 'inventarisatiebrief', voorstelbrief en dergelijke aan wil koppelen wordt het probleem misschien duidelijker. Het gaat dus niet om een adressenbestand wat gekoppeld moet worden. Daar heb ik een oplossing voor gevonden.
Dank je voor je bericht.
Je hebt me eerder al geholpen.
Ik ben sindsdien al een stukje verder maar blijf het lastig vinden om een goed werkbaar systeem te vinden voor mijn nieuw op te zetten bedrijfje.
Is het mogelijk om je een voorbeeld te sturen van mijn Calc bestand tot nu toe.
Met de aanvulling dat ik daar een aantal standaardbrieven genaamd 'inventarisatiebrief', voorstelbrief en dergelijke aan wil koppelen wordt het probleem misschien duidelijker. Het gaat dus niet om een adressenbestand wat gekoppeld moet worden. Daar heb ik een oplossing voor gevonden.
Kan u de gegevens in Calc niet kopiëren en plakken in Writer als DDE koppeling?
U kan altijd een privé bericht sturen naar Floris met uw rekenblad toegevoegd als bijlage indien u dit wenst.
U kan altijd een privé bericht sturen naar Floris met uw rekenblad toegevoegd als bijlage indien u dit wenst.
Sorry, niet goed opgelet. Stuur maar mee met een privébericht. Of maak iets met fictieve namen en plaats het hier. Ik ben niet echt een database-expert, en hier zitten mensen bij die er meer van weten dan ik.
Hoi Floris,
Vorige bericht waarschijnlijk niet doorgekomen.
Waarin ik zei DDE niet te kennen ( ) en graag gebruik te willen maken van je aanbod om mijn bestandje door te mogen sturen...... Nu nog de vraag hoe....Kan mails sturen en een vraag hier stellen maar heb nog niet gevonden hoe ik hier een bestand door moet geven.....Waarschijnlijk zal je me wel indelen in de categorie Hopeloos.
Ga even zoeken en wie weet stuur ik je een bijlage van mijn Calc-bestand.
Groet,
Vorige bericht waarschijnlijk niet doorgekomen.
Waarin ik zei DDE niet te kennen ( ) en graag gebruik te willen maken van je aanbod om mijn bestandje door te mogen sturen...... Nu nog de vraag hoe....Kan mails sturen en een vraag hier stellen maar heb nog niet gevonden hoe ik hier een bestand door moet geven.....Waarschijnlijk zal je me wel indelen in de categorie Hopeloos.
Ga even zoeken en wie weet stuur ik je een bijlage van mijn Calc-bestand.
Groet,
Als je hier een bijlage wil toevoegen, hoef je maar op Bijlage toevoegen onderaan het tekstvak te klikken, daarna kun je een bestand opgeven. Het is even zoeken, en je bent niet de eerste die moet vragen hoe het moet.