alleen-lezen probleem

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
baton

alleen-lezen probleem

Bericht door baton »

Ik sla altijd op als doc bestand.
Een bestaand document wat ik zonder beveiliging had gemaakt in OpenOffice en daarin ook als .doc had opgeslagen.
Daarna het document met een andere naam en met wachtwoord beveiligd opgeslagen. Vervolgens kan ik het wel openen met het wachtwoord maar het document blijft de 'alleen-lezen' status houden wat ik ook probeer. Al gekeken op de eigenschappen van oorspronkelijk document (stond NIET op 'alleen-lezen') en erop gelet dat met het wachtwoord opslaan het vakje 'alleen-lezen' leeg was. Vervolgens 4 keer het wachtwoord ingevuld bij beveiligd opslaan (2x extra om ook bewerken toe te staan) maar hetzelfde resultaat. Steeds als ik in het met het wachtwoord geopende document probeer te wijzigen (rechtsklik en >> 'bewerken') krijg ik de foutboodschap 'alleen-lezen kan niet gewijzigd worden' als ik wat wil wijzigen/typen.

Het gekke is dat als ik een geheel nieuw testdocument maak en dat vervolgens beveiligd met 2x een wachtwoord opsla; ik dan wel na openen van het beveiligde document de tekst erin kan wijzigen via rechtsklik >> bewerken.

Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat ik in het .doc format opsla ?

Ik heb op het forum en in de help al gezocht maar vind geen oplossingen voor mijn probleem. Weet iemand een oplossing ?
OpenOffice 3.3.0 en Windows XP
RPG

Re: alleen-lezen probleem

Bericht door RPG »

Hallo

Beter is om bestanden op te slaan met een extensie van OOo.

Plaats hier eens een voorbeeld met wachtwoord wat jouw probleem heeft. Geef ook het wachtwoord op de site. Gebruik niet een wachtwoord wat je normaal gebruik.

Je kunt ook vertellen wat je gedaan heb anders schrijven wij zaken die je al gedaan hebt.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
baton

Bericht door baton »

Ik heb Windows XP met OpenOffice 3.3.0. maar kan daarin niet opslaan met een OOo extensie. Omdat ik vaak documenten uitwissel met anderen die MS Word gebruiken prefereer ik met een .doc extensie (word 97/2000/XP) alles op te slaan.
Na wat testjes denk ik dat daar ook het probleem zit want als ik opsla met een .ODT extensie dan gaat het wel goed ook na herhaald uitproberen.

Is dit een bekend probleem en is men al bezig met een oplossing hiervoor ?
OpenOffice 3.3.0 en Windows XP
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

ja en onbekend

Romke
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Iemand die dit als een probleem ervaart doet er beter aan om MS Office te gebruiken.

Romke
floris v

Bericht door floris v »

RPG schreef:Hallo

Iemand die dit als een probleem ervaart doet er beter aan om MS Office te gebruiken.

Romke
+1 OOo en MS Office zijn niet 100 % compatibel en dat zal wel zo blijven.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
KoenvanV

Bericht door KoenvanV »

Ik heb geregeld een document (odt) of werkblad (ods) dat ikzelf gemaakt heb en na een aantal dagen kan ik hem niet meer bewerken (dan staat er 'alleen lezen' bovenaan het beeldscherm)! Hoe kan ik die beveiligingsoptie uitschakelen?
Ik kan hem wel steeds hernoemen, maar dat is toch niet de bedoeling?
OpenOffice 3.2 op Windows 7 / Mozilla Thunderbird en Firefox
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Het lijkt mij in het algemeen verkeerd om een nieuwe vraag te plaatsen in een reeds bestaande draad. Ook in dit geval lijkt het mij dat de twee onder werpen niets met elkaar te maken hebben. Ik heb uit de nieuwe vraag geen enkel idee waar het overgaat. Dus graag een betere vraagstelling. Hoe wordt de file geopend? Hoe wordt het opgeslagen? Zitten er macros in? En mogelijk zinvolle informatie.

Romke
Plaats reactie