Ongewenste aanpassingen bij gebruik

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Danilo

Ongewenste aanpassingen bij gebruik

Bericht door Danilo »

Ik gebruik OO (voornamelijk Writer) alweer een tijdje en ben er erg blij mee, dus feitelijk geen probleem. Maar zonder dat ik me bewust ben van aanzienlijke veranderingen in mijn instellingen, doen zich de laatste tijd een aantal vervelende dingetjes voor. Het zal beslist iets knulligs zijn dat verkeerd staat, maar ik zie niet wat of waar.

A; als ik mijn document opsla dan gaat deze bij het heropenen niet meer naar de laatste wijzingen die ik heb aangebracht of waar ik was gebleven. Iedere keer begint ie tegenwoordig bovenaan bij de titel. Dat maakt zo'n tekst natuurlijk wel 'leuker' in het begin, maar als ik aan een tekst werk wil ik eigenlijk naar waar ik gebleven was met redigeren of gewoon verder gaan bij de laatste wijzigingen die ik aan het maken was. Het einde bijvoorbeeld om 'er nog iets' aan toe te voegen.

Ik heb onlangs gespeeld met 'Wijzigingen bijhouden' omdat ik samen met iemand aan een concept tekst aan het werken was, maar nadien is het nooit meer geworden hoe het oorspronkelijk was. :crazy:

B; de sneltoets combinatie Ctrl-Z voor het herstellen van de laatste wijzigingen doet het plotseling niet meer. Onder Extra/Aanpassen en Toestenbord staat de functie uit en ik krijg 'm niet meer aan. Lastig want ik gebruikte 'm erg vaak tijdens dat redigeren.

C; ik kan de eerste pagina waarop mijn tekst moet beginnen met het tellen van de paginanummers niet van de allereeerste bladzijde af krijgen. Misschien geen bezwaar in een dcoument, maar als ik mijn boek met een of meer blanco baldzijden wil laten beginnen staat het wat onbenullig als daar dan opeens toch een 1tje onderaan staat. Ik weet van Word dat het kan, maar ik heb een hekel aan MS programma's, dus schrijf mijn verhalen tegenwoordig uitsluitend in Writer. Kortom hoe vertel ik Writer dat ie pas op pagina 5 hoeft te gaan tellen? Het antwoord op mijn vraag staat niet duidelijk in de tutorial.
Open Office 4.1.0 onder Windows XP pro
floris v

Re: Ongewenste aanpassingen bij gebruik

Bericht door floris v »

Allereerst: welkom op het forum.
We hebben trouwens liever dat je geen totaal verschillende vragen in één topic stelt (dat maakt het lastiger te zien of je vraag/vragen beantwoord is/zijn. Maar goed ... ;)

A) Informatie over waar je gebleven bent bij het bewerken van een document is gekoppeld aan je profielgegevens. Kijk eens bij Extra - Opties - Gebruikersgegevens. Vul daar je naam in en OOo onthoudt wie je bent en waar je gebleven bent.
B) Bij mij werkte het volgende: Kies in het vak Categorie: Bewerken; in het vak Functie: Ongedaan maken, in het vak Sneltoetsen: Ctrl+Z, dan klikken op Wijzigen.
C) Kijk eens naar deze turorial.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Danilo

Bericht door Danilo »

[quote="floris v"]Allereerst: welkom op het forum.
We hebben trouwens liever dat je geen totaal verschillende vragen in één topic stelt (dat maakt het lastiger te zien of je vraag/vragen beantwoord is/zijn. Maar goed ... ;)

Ik zal het niet meer doen.

A) Informatie over waar je gebleven bent bij het bewerken van een document is gekoppeld aan je profielgegevens. Kijk eens bij Extra - Opties - Gebruikersgegevens. Vul daar je naam in en OOo onthoudt wie je bent en waar je gebleven bent.

Inderdaad heel raar dat opeens die velden niet meer ingevuld stonden.
Heb m'n naam en dergelijke er weer ingezet en nu maar hopen.....
In het begin zo'n 4 jaar geleden ooit ingevuld en daarna nooit meer naar hoeven kijken. OO vulde telkens alles keurig aan.

B) Bij mij werkte het volgende: Kies in het vak Categorie: Bewerken; in het vak Functie: Ongedaan maken, in het vak Sneltoetsen: Ctrl+Z, dan klikken op Wijzigen.

Hier ben je me kwijt. Waar tref ik dat veld Categorie aan?

Ik zie wel onder "bewerken" dat ik daar de wijzigingen kan bijhouden en dergelijke. Die stonden volgens mij allemaal uitgefinkt dus als er nu een aan moet, welke is dat?

Overigens tref ik daar geen verwijzing naar die sneltoetsen aan maar kan onder Extra wel het een en ander "aanpassen'. Nu blijkt daar dat de velden achter Ctrl-Y en Ctrl-Z leeg zijn en ze doen het kennelijk danook weer.
Lag dat allemaal aan dat lege profiel?

Ik ga verder met proberen en schrijven, maar het lijkt me nu opeens goed te staan.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Bedankt en ik ga die tutorial even bekijken. (zie overigens http://www.lulu.com/spotlight/dfverplancke )
Open Office 4.1.0 onder Windows XP pro
floris v

Bericht door floris v »

Hier ben je me kwijt. Waar tref ik dat veld Categorie aan?
Dat is dus in het dialoogvenster Extra - Aanpassen - Toetsenbord.
optiesaanpassen.jpg
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie