Samenvoegen/ invoegen werkblad

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
manxfan1957

Samenvoegen/ invoegen werkblad

Bericht door manxfan1957 »

Ik heb een tabel met twee kolommen en 10 rijen gemaakt in Calc. Die tabel wil ik gebruiken in een Write doc.
Het totale bestand sla ik vervolgens op als een WORD document.
Als het bestand dan vervolgens met Microsoft Office geopend wordt is de tabel niet leesbaar.
Wat doe ik niet goed?
Open Office 3 op Windows 7
RPG

Re: Samenvoegen/ invoegen werkblad

Bericht door RPG »

Hallo

Het beste is waarschijnlijk voor jouw om alleen met Microsoft Office te werken.

Het zou kunnen dat het met een hogere versie wel werkt.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
manxfan1957

Ik heb de laatste versie van de week over de oude versie geinstalleerd.
En over de opmerking dat het beste is om alleen met Office te werken moest ik even lachen. Ik heb juist voor OO gekozen omdat dit gratis is.
Maar het type document wat ik beschrijf stuur ik naar diverse mensen die dus niet allemaal OO hebben. Die hebben dus Microsoft. En de toegevoegde tabel en eventueel afbeeldingen worden niet weergegeven als je met Office opent.
manxfan1957

Ik zit net te bedenken of het misschien de mogelijkheid is om het document als een PDF op te slaan. Ik weet niet of dat kan. Ik kan het hier nu niet uittesten. Maar asl PDF maakt het m.i. niet uit met welk programma iets is opgemaakt.
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Het word altijd aangeraden om een document in PDF te versturen als de ontvanger het niet hoeft te bewerken.

Romke
manxfan1957

Nee idd de ontvanger hoeft het niet te bewerken. Het gaat om een soort verslag in dit geval.
Ga maar eens uitproberen of dit de oplossing is.
Welk programma zou ik het best kunnen gebruiken om te converteren? Is er hier ook iets te vinden hoe dat in zijn werk gaat met OO. ( UIteraard heb ik al even zitten zoeken maar kan zo snel niet iets nuttigs vinden)
manxfan1957

Ik heb net even de proef op de som genomen en een bestandje laten corverteren door http://www.convertfiles.com/. En dat werkt zover ik kan zien perfect.
Vind de werkmethode op zo'n manier wel omslachtig maar het verslag ziet er tenminste nu uit zoals ik het graag wil hebben. Keurige transparante afbeelding als achtergrond. Tabel op de juiste plaats en in de vorm zoals ik gemaakt heb. En de toegevoegde afbeelding ook netjes op de juiste plaats.
Ziet er naar uit dat dit dus in de toekomst de werkwijze wordt.
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Kijk eens wat OOo kan doen voor jouw!
menu --> bestand --> Exporteren

en andere mogelijkheden

Romke
manxfan1957

@ Romke,
waar ik nu ben heb ik geen OO. Maar ik ga thuis eens kijken hoe dat werkt. Dank je wel!
RPG

Bericht door RPG »

Hallo
manxfan1957 schreef:Ik heb juist voor OO gekozen omdat dit gratis is.
Voor mij is het gratis zijn van OOo ook prettig maar niet de enigste reden om het te gebruiken. Persoonlijk vind ik het ODF ook erg belangrijk. Documenten worden voor een lange tijd ondersteund. Bij bestanden van commerciële software gebeurt het nogal eens dat bij een nieuwe versie ook het bestandsformaat veranderd wordt. Voor de gebruikers is het belangrijk om niet te lang te blijven hangen aan een niet meer ondersteund formaat. Ik ken iemand in de echte wereld die nu nog tekent onder een oud DOS programma. Een van de probleem is dat hij zijn bestanden ook nauwelijks kan delen met anderen.

Een van de voorgangers van OpenOffice StarOfice had ook een eigen bestandformaat Het wordt nu niet meer standaard ondersteund maar ik geloof dat zelfs voor OOo3.4.1 het nog mogelijk is om het te activeren.

Romke
floris v

Bericht door floris v »

manxfan1957 schreef:... En over de opmerking dat het beste is om alleen met Office te werken moest ik even lachen. Ik heb juist voor OO gekozen omdat dit gratis is.
Begrijpelijk, maar toch geen goed idee. OOo heeft een heel andere bestandsindeling dan Word/Excel, met als gevolg dat de compatibiliteit niet je dat is. Bij complexe documenten kun je verwachten dat er dingen fout gaan. Als je dit voor je werk doet en het oplossen van problemen die je krijgt door met gratis software te werken je veel tijd kost, dan is het niet meer gratis maar kost het op termijn misschien meer dan een licentie voor MS Office.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
manxfan1957

Wat mij betreft. Ik vindt OO zelfs prettiger in gebruik dan Word bv.
Tot voor kort was de bestandsindeling niet zo belangrijk omdat ik de documenten niet hoefde te versturen.
Maar nu dat dat dus wel het geval is loop je toch wel tegen wat lastigheden aan.
Zojuist volgens het advies eens gekeken naar Exporteren als PDF. Top. Dat had ik nog niet ontdekt.
Bestand met afbeelding en tabel gemaakt met Calc als PDF verzonden per email. De Oplossing voor mijn vraag.

Blijft alleen nog steeds rommelen met het gegeven in mijn andere topic over het invoegen van een achtergrond.
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Het is mooi dat je er nu beter grip op krijgt. Het leren omgaan met een nieuw programma vergt toch altijd lange tijd. Ik werk zelf af en toe met MSO. Ik merk dat het mij dan ook meer moeite kost om iets te vinden. Wel merk ik dat de algemene kennis voor OOo en MSO gelijk zijn. Ik denk aan de opmaak van tekst en andere zaken.

Romke
GeorgHK

Bericht door GeorgHK »

Edit:  
manxfan1957 schreef:Zojuist volgens het advies eens gekeken naar Exporteren als PDF. Top. Dat had ik nog niet ontdekt.
Bestand met afbeelding en tabel gemaakt met Calc als PDF verzonden per email. De Oplossing voor mijn vraag.
Probeer voor het exporteren ook eens op http://www.pdf995.com. Exporteren is daar afdrukken en de pdf995 verschijnt als printer.
Daarmee maak je geen afdruk maar een pdf document. Erkt prima met tekstdocumenten, werkbladen en tekeningen.
Daar heb je gratis een perfecte pdf converter of voor weinig geld de meer uitgebreide versies.
Werken perfect. Op de gratis versie krijg je tijdens de conversie een reclame te zien. Bij de betaalde versie niet.
Maar het begon meen ik over samenvoegen/invoegen blad.
daar had ik met de vorige OOo versie 3.4 geen problemen mee, ook niet als ik ze in MS Office formaat opsloeg.
Nu met OpenOffice 4.0 valt er nauwelijks meer een werkblad fatsoenlijk op te maken.
Ik denk dat ik gauw terug keer naar 3.4
Windows 7/64 OpenOffice 4.0.0
Plaats reactie