[Opgelost] Bestanden afsluiten met Alt toets + letter
[Opgelost] Bestanden afsluiten met Alt toets + letter
Tot nu toe kon men een tekst- of werkblad-bestand opslaan en sluiten door resp. (Ctrl+s) en (Alt + s) te gebruiken ipv de muis. Ik vond dit vrij logisch gezien de "s" bij mijn weten stond voor "Save" of "Sluiten", waarbij men eerst de inhoud (indien gewijzigd) "saved" en daarna het bestand zelf. Sinds OO4 is dit gewijzigd. Het opslaan van wijzigingen is nog steeds mogelijk met (Ctrl + s). Maar voor wat betreft het sluiten werd dit (Alt + i) en dient (Alt + s) om het oproepen van Assistenten. Dit is een in mijn ogen althans onlogische wijziging, waarmee ik nu al de hele tijd sinds versie 4 problemen heb. Assistenten (die ik trouwens nooit gebruik) zijn voor mij zoiets als informatie betreffende een of ander item, en zouden dus meer gediend zijn met die (Alt + i) dan het sluiten van een bestand. Waarom trouwens niet (Alt + a), dat bij mijn weten nergens anders wordt gebruikt, voor de Assistenten en de (Alt + s) behouden voor het "Sluiten"?
Laatst gewijzigd door EMn op do mar 19, 2015 11:28 am, 2 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7
Re: Bestanden afsluiten met Alt toets + letter
Hallo
Als de snel toetsen niet zo zijn ingesteld als je graag wilt, verander deze dan zo dat ze worden zoals je graag wilt.
--> Menu --> Extra --> aanpassen en dan tabblad voor toetsenbord
Ik weet niet of het veranderd is maar het kan best.
Romke
Als de snel toetsen niet zo zijn ingesteld als je graag wilt, verander deze dan zo dat ze worden zoals je graag wilt.
--> Menu --> Extra --> aanpassen en dan tabblad voor toetsenbord
Ik weet niet of het veranderd is maar het kan best.
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Re: Bestanden afsluiten met Alt toets + letter
Hallo
Het zou best kunnen dat een iets meer algemene uitleg verhelderend kan werken voor beginnend gebruikers. Ik weet overigens niet of er iets veranderd is in de sneltoetsen maar ik denk het niet.
Ik heb het idee dat er ten eerste twee soorten sneltoetsen zijn.
A) Functies die zijn gekoppeld aan onderstreepte letters in het menu.
B) Toetsen die verbonden zijn aan een uit te voeren functie.
Toetsen die verbonden zijn aan een uit te voeren functie.
Deze manier van werken wordt niet alleen door OpenOffice gebruikt maar ook door het Operating systeem, dit kan zijn Windows, Mac of Linux. Voor zover ik weet heeft het OS (operating systeem) voorrang op het programma. Wanneer je gebruikt maakt van deze mogelijkheid dan maakt het waarschijnlijk niet uit wat de taal van de gebruikers interface is. De toetsen zullen waarschijnlijk altijd gelijk zijn. Persoonlijk gebruik ik heel veel sneltoetsen die gelijk zijn in verschillende talen en ook in verschillende OS-sen als wel programma's.
Functies die zijn gekoppeld aan onderstreepte letters in het menu.
In de meeste programma's heeft het menu onderstreepte lettertekens. Deze lettertekens kunnen ook als een sneltoets worden gebruikt. Voorzover ik weet is dat bijna altijd in combinatie met de ALT toets. Wanneer je gebruik maakt van deze mogelijkheid dan zou het best zo kunnen zijn dat de toetsen afhankelijk zijn van de taal van de gebruikers interface.
Afsluitend
Mijn persoonlijke ervaring is dat het steeds opnieuw lezen van de help files een goede besteding van de tijd kan zijn. Ik ervaar een nieuw programma altijd als zeer verwarrend. Het lezen van de helpfile maakt het in het begin ook niet altijd gemakkelijk. Het lijkt wel of elk programma een eigen taal heeft die geleerd moet worden. Na enkele enkele keren lezen wordt het mij langzaam duidelijk. Ook de meer gecompliceerde mogelijkheden worden dan gezien.
Romke
Het zou best kunnen dat een iets meer algemene uitleg verhelderend kan werken voor beginnend gebruikers. Ik weet overigens niet of er iets veranderd is in de sneltoetsen maar ik denk het niet.
Ik heb het idee dat er ten eerste twee soorten sneltoetsen zijn.
A) Functies die zijn gekoppeld aan onderstreepte letters in het menu.
B) Toetsen die verbonden zijn aan een uit te voeren functie.
Toetsen die verbonden zijn aan een uit te voeren functie.
Deze manier van werken wordt niet alleen door OpenOffice gebruikt maar ook door het Operating systeem, dit kan zijn Windows, Mac of Linux. Voor zover ik weet heeft het OS (operating systeem) voorrang op het programma. Wanneer je gebruikt maakt van deze mogelijkheid dan maakt het waarschijnlijk niet uit wat de taal van de gebruikers interface is. De toetsen zullen waarschijnlijk altijd gelijk zijn. Persoonlijk gebruik ik heel veel sneltoetsen die gelijk zijn in verschillende talen en ook in verschillende OS-sen als wel programma's.
Functies die zijn gekoppeld aan onderstreepte letters in het menu.
In de meeste programma's heeft het menu onderstreepte lettertekens. Deze lettertekens kunnen ook als een sneltoets worden gebruikt. Voorzover ik weet is dat bijna altijd in combinatie met de ALT toets. Wanneer je gebruik maakt van deze mogelijkheid dan zou het best zo kunnen zijn dat de toetsen afhankelijk zijn van de taal van de gebruikers interface.
Afsluitend
Mijn persoonlijke ervaring is dat het steeds opnieuw lezen van de help files een goede besteding van de tijd kan zijn. Ik ervaar een nieuw programma altijd als zeer verwarrend. Het lezen van de helpfile maakt het in het begin ook niet altijd gemakkelijk. Het lijkt wel of elk programma een eigen taal heeft die geleerd moet worden. Na enkele enkele keren lezen wordt het mij langzaam duidelijk. Ook de meer gecompliceerde mogelijkheden worden dan gezien.
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6