Hoe kom ik af van #DEL/0!

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Goeseboer

Hoe kom ik af van #DEL/0!

Bericht door Goeseboer »

Goedendag,

Het is mijn allereerste vraag op een forum.
De wekelijkse boodschappen doen we bij drie vaste supermarkten en af en toe een andere. De bedoeling is de prijzen te herrekenen naar kilo, liter of per stuk en dan te kunnen vergelijken. In de kolommen per winkel wordt die prijs bepaald met de simpele formule prijs gedeeld door gewicht x 1000 (of x 1).
Als er geen gegevens ingevoerd zijn verschijnt de melding #DEL/0!

Met de formule: =ALS(C3;0;0) verdwijnt wel de melding, maar ook de oorspronkelijke formule.
Wat ik wil is dat #DEL/0! verdwijnt en de oorspronkelijke formule van kracht is voor invoer van gegevens.

Met voorwaardelijke opmaak zou dan tevens de laagste prijs geaccentueerd kunnen worden.
Wie kan me helpen met de juiste opdracht?
Bijlagen
ArtikelPrijs_forum.xls
(27.5 KiB) 263 keer gedownload
Windows7, Apache Openoffice 3.4.1
RPG

Re: Hoe kom ik af van #DEL/0!

Bericht door RPG »

Hallo

Als je met OpenOffice werkt is het beter om alles op te slaan met een ods extensie en niet met een xls. Als je werkelijk MSO gebruik dan ben je op een verkeerd forum.

In een kolom kan niet tegelijk een waarde en een functie staan. Het is dan beter om gebruik te maken van een extra kolom.

Als je wilt leren om te gaan met een spreadsheet moet je alle voor jouw belangrijke functie leren. Ook moet je leren hoe om te gaan met rekenkunde. Delen door nul is niet mogelijk. Zoek in de help file eventueel met behulp van functie wizard de betekenis van een hulp functie.

De functie wizard laat zich op diverse manieren activeren. De meest eenvoudige is op de toolbar waar je ook de cell inhoud kunt lezen.

Met het beginnen van deze opdracht die je aan je zelf stelt zou ik beginnen eens goed te lezen wat er al op dit forum staat.
http://forum.openoffice.org/nl/forum/vi ... f=9&t=1474
http://forum.openoffice.org/nl/forum/vi ... llen#p7256

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

In de Nederlandse versie wordt het woord assistent gebruikt voor het Engelse woord wizard. Met de de menu opdracht
menu --> Invoegen --> Functielijst

of
Met de de menu opdracht
menu --> Invoegen --> Functie

Maak een van beide beschik je over een hulpmiddel die je gemakkelijk door de functies laat zoeken.

Merk daarbij op dat de functies onderscheiden worden in verschillende groepen. Op het moment dat je iets wilt doen en daarbij een functie nodig hebt is het belangrijk om te weten in welke categorie je moet gaan zoeken.

Wanneer er een fout aangegeven wordt is dat meestal omdat er gewerkt wordt met een waarde die niet geschikt is voor die betreffende functie. Met behulp van een informatie functie kan gekeken worden of de waarde geschikt is. Eventueel kan met behulp van een logische functie de waarde aangepast worden zodat er meegewerkt kan worden.

Het bovenstaande maakt de zaak al snel complex voor beginners.

De twee hulpmiddelen maken het niet altijd eenvoudiger maar helpen misschien wel enigzins. Vooral met complexe opdrachten is het nodig om beide te gebruiken. Ik denk hier bij aan de functie Verticaal.zoeken. Deze functie wordt door de meeste starters verkeerd gebruikt. Men werkt met een ongesorteerde lijst zonder de vierde parameter. Laat dit een aanwijzing zijn voor het grondig lezen van de helpfile van de betreffende functie.

Romke
Goeseboer

Bericht door Goeseboer »

Dank voor uw hulp, ik ga er mee aan de slag.
Windows7, Apache Openoffice 3.4.1
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nog even gekeken of ik heel snel iets kon maken maar dat lukt mij niet. Maar dat zegt meer van mijn mogelijkheden dan van het programma OOo. Wel heb ik het idee dat een uitgebreide zoekactie je kan helpen met jouw probleem. Ik denk dat je de zoekactie niet te smal moet opzetten. Ik zou eerst eens gaan kijken bij het Nibud.. In de zoek actie kun je ook meenemen de term goedkoop boodschappen. Ik denk als je hier volhouden in zoekt dat je dan onverwachtte kennis op doet. Met een zoekactie denk ik niet aan 10 minuten zoeken maar een maand. Wel moet je dan de resultaten aanpassen aan de steeds nieuw opgedane kennis. Als na deze maand je niet gevonden hebt wat je zoekt dan heb je tensminste kennis opgedaan hoe de moderne zoekmachines zoals google goed te gebruiken.

Voor iemand anders die een verslag moest maken heb ik eens drie weken alleen de gebruiksaanwijzing bestudeerd van een Engels talige zoekmachine. Nu kunnen we min of meer samen zoeken. Ik begrijp soms beter het computer deel maar kan de resultaten niet duiden. De ander kan de resultaten duiden maar vind het computer deel nog moeilijk. Ik vertel dat omdat op het internet zoveel staat wat openbaar toegankelijk is. Je kunt dat alleen vinden als je er ook gericht naar zoekt en je kunt niet goed zoeken zonder kennis van het onderwerp. Kennis van het onderwerp krijg je door te zoeken en te studeren.

Romke
Plaats reactie