Ik ben nieuwe OO gebruiker. Ik heb een nieuwe computer met daarop windows 8.1. Ik heb altijd Windows office gebruikt. Nu wil ik overgaan naar OO. Ik heb versie 4.0.1 geinstalleerd. Als ik Calc open en iets in een cel type en daarna wil opslaan is de keuze Oplsaan in het menu Bestand niet aktief. De keuze Opslaan als wel. Maar opslaan als .ODF helpt niets bij het weer openen is de optie Opslaan nog steeds niet aktief. Hetzelfde geldt trouwens ook voor Base. Wat moet ik doen?
Ik heb proberen te zoeken op het forum maar heb niets gevonden. Kan echter goed aan mij liggen. Een oplossend antwoord zou me zeer welkom zijn. Alvast bedankt
Keuze oplslaan in menu bestand niet aktief
Keuze oplslaan in menu bestand niet aktief
Open office O 4.0.1 windows 8.1
Re: Keuze oplslaan in menu bestand niet aktief
Hallo
Mogelijk heb je geen schrijfrechten als je een bestaand bestand probeert te wijzigen. Probeer op te slaan in een map waar je wel rechten hebt.
Mogelijk heb je een aangepaste installatie gedaan. Indien waar installeer alles.
Indien bovenstaande geen oplossing is probeer meer informatie te geven.
Romke
Mogelijk heb je geen schrijfrechten als je een bestaand bestand probeert te wijzigen. Probeer op te slaan in een map waar je wel rechten hebt.
Mogelijk heb je een aangepaste installatie gedaan. Indien waar installeer alles.
Indien bovenstaande geen oplossing is probeer meer informatie te geven.
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Opslaan is een soort verkorte vorm van Opslaan als. Een bestand moet altijd een geldige naam hebben, dat geldt niet speciaal voor AOO. Alleen is AOO misschien wat pedanter dan andere programma's. Bij Word werkt het geloof ik zo dat als je Opslaan kiest en het bestand nog geen naam heeft, je automatisch wordt doorgestuurd naar Opslaan als. Dat gebeurt ook als je in AOO op Ctrl+S drukt, de bekende sneltoets voor opslaan. Maar in AOO moet je als je de menubalk gebruikt dus Opslaan als kiezen. Geen probleem, lijkt me.
Als je een bestaand bestand opent, kun je dat pas weer opslaan als je minstens één wijziging hebt aangebracht. (Zo lees ik tenminste je vervolgvraag. Als je wat anders bedoelt, laat dat dan weten.)
Als je een bestaand bestand opent, kun je dat pas weer opslaan als je minstens één wijziging hebt aangebracht. (Zo lees ik tenminste je vervolgvraag. Als je wat anders bedoelt, laat dat dan weten.)
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Bedankt voor de antwoorden. Als ik geen schrijfrechten heb kan ik ook niet opslaan met "Opslaan als". Het moet toch mogelijk zijn calc te openen met een nieuw werkblad , iets in te voeren en dan alleen "Opslaan" te kiezen waarbij het programma de gebruikelijke extensie voor OOOcalc werkbladen geeft en mij de keuze van naam en sub-dir? Eenvoudiger kan ik het niet zeggen! Groetjes, Nanda
Hallo
Voor zover ik weet werkt dat normaal ook zo. Waarom het bij jouw zo niet werkt is onbekend. Om dat het onbekend is raden we naar diverse mogelijkheden. Uit de twee reacties blijkt ook dat iedereen op zijn eigen manier aan het raden is. Afwijkend gedrag kan op vele manier veroorzaakt worden.
A) Door een afwijkende manier van installeren.
B) De rechten op de computer zijn anders geregeld dan gebruikelijk.
C) Er is op de computer zelf iets fout.
D) Er is een instelling gezet die weinig gebruikelijk is het daardoor ook onbekend.
Op mijn eigen computer moet ik soms lang zoeken. Op een vraag in een forum is het soms echt raden.
Advies ga door met het geven van informatie of probeer iemand in de echte wereld te vinden die kan helpen.
Romke
Ja.nanoffice schreef:Het moet toch mogelijk zijn calc te openen met een nieuw werkblad , iets in te voeren en dan alleen "Opslaan" te kiezen
Voor zover ik weet werkt dat normaal ook zo. Waarom het bij jouw zo niet werkt is onbekend. Om dat het onbekend is raden we naar diverse mogelijkheden. Uit de twee reacties blijkt ook dat iedereen op zijn eigen manier aan het raden is. Afwijkend gedrag kan op vele manier veroorzaakt worden.
A) Door een afwijkende manier van installeren.
B) De rechten op de computer zijn anders geregeld dan gebruikelijk.
C) Er is op de computer zelf iets fout.
D) Er is een instelling gezet die weinig gebruikelijk is het daardoor ook onbekend.
Op mijn eigen computer moet ik soms lang zoeken. Op een vraag in een forum is het soms echt raden.
Advies ga door met het geven van informatie of probeer iemand in de echte wereld te vinden die kan helpen.
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Bij vreemd gedrag van OO werkt soms een paardenmiddel: Tutorial Gebruikersprofiel vernieuwen.
Normaal is het zo dat je een bestand kunt opslaan als je er wijzigingen in hebt aangebracht. Als dat niet zo is, is er iets mis met de configuratie van AOO, of de installatie is beschadigd. Het eerste kun je oplossen door het gebruikersprofiel te vernieuwen, het tweede door opnieuw te installeren, na eerst AOO grondig te hebben verwijderd.
Normaal is het zo dat je een bestand kunt opslaan als je er wijzigingen in hebt aangebracht. Als dat niet zo is, is er iets mis met de configuratie van AOO, of de installatie is beschadigd. Het eerste kun je oplossen door het gebruikersprofiel te vernieuwen, het tweede door opnieuw te installeren, na eerst AOO grondig te hebben verwijderd.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
Bedankt allemaal voor de reakties. Ik ben er achter dat als ik gegevens invoer, verder niets doe en het programma afsluit, ik de vraag krijg of het werkblad moet worden opgeslagen. Als ik bevestigend antwoord wordt het werkblad opgeslagen met de juiste extensie en kan ik het de volgende keer benaderen en de optie : Opslaan" wel gebruiken. Raar maar waar. Misschien toch maar terug naar Office 2010?