Beste mensen,
Ik ben al een aantal maanden tevreden gebruiker van Apache OpenOffice op mijn Mac. Vandaag de nieuwste versie 4.1.13 geïnstalleerd, maar ook bij herhaaldelijk uitvoeren van de instructies EN het veilig verklaren van de applicatie in 'Beveiliging en privacy' van het Mac systeem, start het programma niet meer op. Ik krijg telkens deze foutmelding: https://e1.pcloud.link/publink/show?cod ... qn7zeBt8FV
Heeft iemand een oplossing voor me, please?
Groeten, P
Na installatie nieuwe versie op OSX: OpenOffice is Onverwacht gestopt
Na installatie nieuwe versie op OSX: OpenOffice is Onverwacht gestopt
OpenOffice 4.1.13 met MacOS Monterey 12.5.1
Re: Na installatie nieuwe versie op OSX: OpenOffice is Onverwacht gestopt
Helaas heb ik niet direct een oplossing voor het probleem.
Op het Engelse forum is speciaal een deel voor Mac gebruikers en daar staan sinds het uitbrengen van versie 4.1.13 enkele vragen. Ik weet niet of ze betrekking hebben op het zelfde probleem.
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... m.php?f=17 De link opent het forum met de nieuwste bijdragen het eerst. Het kan misschien helpen om ze echt in die volgorde te lezen. Het zijn ook niet zoveel berichten.
Een ander advies is het overstappen naar LibreOffice. LibreOffice kan de ontwikkelingen beter bij houden. LibreOffice heeft veel overeenkomst met ApacheOffice het is uiteindelijk daaruit voortgekomen maar vanwege de snellere ontwikkeling heeft het mogelijkheden die ApacheOffice niet heeft. Ik plaats er ook altijd de waarschuwing er bij: blijf bij de database die je nu gebruikt en stap niet over naar een andere database. De standaard database van ApacheOffice is HSQLDB en dat werkt ook goed bij LibreOffice. Het staat je vrij om je eigen keuze te maken.
Op het Engelse forum is speciaal een deel voor Mac gebruikers en daar staan sinds het uitbrengen van versie 4.1.13 enkele vragen. Ik weet niet of ze betrekking hebben op het zelfde probleem.
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... m.php?f=17 De link opent het forum met de nieuwste bijdragen het eerst. Het kan misschien helpen om ze echt in die volgorde te lezen. Het zijn ook niet zoveel berichten.
Een ander advies is het overstappen naar LibreOffice. LibreOffice kan de ontwikkelingen beter bij houden. LibreOffice heeft veel overeenkomst met ApacheOffice het is uiteindelijk daaruit voortgekomen maar vanwege de snellere ontwikkeling heeft het mogelijkheden die ApacheOffice niet heeft. Ik plaats er ook altijd de waarschuwing er bij: blijf bij de database die je nu gebruikt en stap niet over naar een andere database. De standaard database van ApacheOffice is HSQLDB en dat werkt ook goed bij LibreOffice. Het staat je vrij om je eigen keuze te maken.
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Dank voor je reactie, RPG.
Het heeft dus te maken met de nieuwe OS-versie van Apple.
Dus maar overstappen naar LibreOffice zoals je adviseert.
Ik was juist van LibreOffice op Apache overgestapt een paar maanden geleden omdat eerstgenoemde ook vastlopers had, of in elk geval deed iets het niet lekker. Ik ga het weer proberen!
Het heeft dus te maken met de nieuwe OS-versie van Apple.
Dus maar overstappen naar LibreOffice zoals je adviseert.
Ik was juist van LibreOffice op Apache overgestapt een paar maanden geleden omdat eerstgenoemde ook vastlopers had, of in elk geval deed iets het niet lekker. Ik ga het weer proberen!
Misschien moet je voor LibreOffice voor jezelf uitzoeken welke versie het beste is. LibreOffice werkt met twee verschillende versie die alle twee goed kunnen werken maar waarvan de nieuwste versie wel iets meer problemen kan hebben. Soms kan het zo zijn dat door het gebruik bepaald wordt wat het beste is. Dit soort problemen ook door de snelle veranderingen dat ze optreden maar die snelle veranderingen maken ook dat LibreOffice beter bij de tijd is dan ApacheOffice.
Op het Engelse forum zijn enkele leden die echt kiezen voor ApacheOffice vanwege de stabiliteit maar dan wel werken met een test versie 4.2.0. Ik werk zelf ook wel veel met die test versie en dat bevalt ook wel maar ik denk dat je dan ook beveiligings problemen zult krijgen. Ik accepteer die maar dat is niet altijd acceptabel voor iedereen en terecht.
Op het Engelse forum zijn enkele leden die echt kiezen voor ApacheOffice vanwege de stabiliteit maar dan wel werken met een test versie 4.2.0. Ik werk zelf ook wel veel met die test versie en dat bevalt ook wel maar ik denk dat je dan ook beveiligings problemen zult krijgen. Ik accepteer die maar dat is niet altijd acceptabel voor iedereen en terecht.
Dank! Ik koos voor de stabielere voorlaatste versie.
Wij geven de voorkeur aan de openbaarheid van het forum en niet aan prive berichten. ApacheOffice en LibreOffice kunnen met een het zelfde databasedocument werken dus er is geen probleem. Het is wel dat LibreOffice probeerd over te stappen naar een andere database programma namelijk Firebird. Ik heb het idee dat Firebird best wel een goed programma is maar de samenwerking van LibreOffice en embedded Firebird schijnt nog niet altijd goed te verlopen.Omdat mijn vraag off-topic is even privé: hoe koppel ik de bestaande HSQLDB aan LibreOffice? Ik zie daar in de Options geen optie voor...
Groeten, P
Het lijkt mij dat de embedded database alleen nuttige is wanneer het geheel regelmatig uitgewisseld wordt met anderen. Zolang de gegevens niet uitgewisseld worden is het beter om de embedded database te vermijden. De term embedded database heeft alleen betrekking op het feit dat de gegevens in het database document zijn.