Zojuist tijdens het werken met Tekening (Draw) werd plotseling OpenOffice afgesloten.
Na het opnieuw opstarten van OpenOffice (OO) kwam er een scherm (zie afbeelding1) met als titel "OpenOffice-document herstellen"
Daaronder stond "Klik op de toepasselijke optie om het herstelproces van de onderstaande documenten te starten".
Ik begrijp niet waar de tekst "toepasselijke optie" op slaat. Ik klik, zoals gebruikelijk op de bestandsnaam en dan op de knop "Volgende",
zoals ik al vele keren eerder heb gedaan. Als dat gebeurd is komt er een tweede scherm (zie afbeelding2) waarin staat dat er een crashrapport wordt gemaakt.
Als ik naar de foutenrapportage zou willen gaan moest ik op Volgende klikken. Dat deed ik, echter het OpenOffice Tekening (Draw)-bestand werd heropend, maar de foutenrapportage kreeg ik niet te zien. Zoals aan de afbeeldingen te zien is gaat het hier om OpenOffice versie 4.1.13. Wellicht gaat het bij deze versie wat anders met de foutenrapportage.
Ik had dus mijn Tekening (Draw)-bestand weer op het scherm maar zag dat ik het zojuist verrichte tekenwerk weer opnieuw kon doen, helaas.
Het bestand is misschien wel hersteld maar mijn verrichte werk, totdat OO er mee ophield, dus niet.
Het plotseling verdwijnen van OO tijdens het werken met Tekening is mij al vele malen overkomen.
Tijdens Calc is het ook meerdere keren gebeurd dat OO onverwacht werd afgesloten.
Waar is het foutenrapport te vinden?
Met de instructies uit de OpenOffice Wiki (of viewtopic.php?f=4&t=96) heb ik het userprofile al vernieuwd, maar dat helpt niet.
OpenOffice 4.1.13 staat geinstalleerd op een PC met Windows10 (voorzien van alle Windows updates).
Op een laptop met Windows 11 (voorzien van alle Windows updates) is OpenOffice 4.1.11 geinstalleerd. Daar komen dezelfde "crashes" voor.
OpenOffice-Tekening plotseling afgesloten
OpenOffice-Tekening plotseling afgesloten
- Bijlagen
-
- afbeelding2
- Afbeelding2.jpg (31.48 KiB) 805 keer bekeken
-
- afbeelding1
- Afbeelding1.jpg (29.66 KiB) 805 keer bekeken
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
Re: OpenOffice-Tekening plotseling afgesloten
Toepasselijke optie
Soms is het leven simpel. Als het klikken op de standaard knop die al geselecteerd is niet werkt dan is het best op de andere knop te klikken in dit geval annuleren. Deze keuze moet ook vol gehouden worden in de tweede popup want je wilt soms de zaak niet herstellen.
Het gebruikers profiel vernieuwen
Het gebruikers profiel is alleen vernieuwd als er ook naar de naam is gevraagd.
Dus als niet naar de naam is gevraagd moet je misschien even goed zoeken waar nu het gebruikers profiel staat.
In het algemeen moet ApacheOffice goed kunnen werken op Windows 10 en 11 maar ik heb geen ervaring daarmee. Wel gebruik ik ApacheOffice 4.2, wat een test versie is, naast LibreOffice en heb er geen problemen mee.
Als de het gebruikers profiel van de ene naar de andere computer is gekopieerd dan is het ook te verwachten dat de problemen eventueel ook op beide computers zijn.
Een andere reden kan zijn dat het document zelf een probleem heeft.
Je kunt ook kijken of LibreOffice ook goed wil werken aangezien LibreOffice vaak toch wat beter op nieuwere computers werkt.
https://nl.libreoffice.org/download/lib ... te-versie/
Soms is het leven simpel. Als het klikken op de standaard knop die al geselecteerd is niet werkt dan is het best op de andere knop te klikken in dit geval annuleren. Deze keuze moet ook vol gehouden worden in de tweede popup want je wilt soms de zaak niet herstellen.
Het gebruikers profiel vernieuwen
Het gebruikers profiel is alleen vernieuwd als er ook naar de naam is gevraagd.
Dus als niet naar de naam is gevraagd moet je misschien even goed zoeken waar nu het gebruikers profiel staat.
In het algemeen moet ApacheOffice goed kunnen werken op Windows 10 en 11 maar ik heb geen ervaring daarmee. Wel gebruik ik ApacheOffice 4.2, wat een test versie is, naast LibreOffice en heb er geen problemen mee.
Als de het gebruikers profiel van de ene naar de andere computer is gekopieerd dan is het ook te verwachten dat de problemen eventueel ook op beide computers zijn.
Een andere reden kan zijn dat het document zelf een probleem heeft.
Je kunt ook kijken of LibreOffice ook goed wil werken aangezien LibreOffice vaak toch wat beter op nieuwere computers werkt.
https://nl.libreoffice.org/download/lib ... te-versie/
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Dank voor uw reaktie.
Tijdens het vernieuwen van het userprofile kwam idd. weer een Welcome scherm, dus dat zit wel goed.
Het kopieeren van het userprofile van de ene naar de andere computer is niet iets wat direct voor de hand ligt om te doen.
Door dat niet te doen houd je beide programma's zuiver.
De crash komt ook voor bij nieuw aangemaakte documenten, dus kom er zo niet achter waarom OO nu crasht.
Waarom ik de foutreportage niet kreeg te zien, terwijl ik toch op de knop "Volgende" had geklikt in het tweede scherm is mij ook een raadsel.
Waar kan ik het foutenrapport alsnog terugvinden?
Tijdens het vernieuwen van het userprofile kwam idd. weer een Welcome scherm, dus dat zit wel goed.
Het kopieeren van het userprofile van de ene naar de andere computer is niet iets wat direct voor de hand ligt om te doen.
Door dat niet te doen houd je beide programma's zuiver.
De crash komt ook voor bij nieuw aangemaakte documenten, dus kom er zo niet achter waarom OO nu crasht.
Waarom ik de foutreportage niet kreeg te zien, terwijl ik toch op de knop "Volgende" had geklikt in het tweede scherm is mij ook een raadsel.
Waar kan ik het foutenrapport alsnog terugvinden?
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
In de tijd dat ik voor anderen nog wel eens Windows op de computer zette kopieerde ik soms de gehele gebruikers omgeving van die persoon van de ene computer naar de andere computer. Bij mijn eigen linux computer doe ik dat nog steeds.
Op het Engelse forum is een speciaal deel voor Windows: Apache OpenOffice Community Forum - MS Windows - (View forum)
Daar wordt ook verteld dat het soms nodig is om ApacheOffice compleet uit te schakelen door middel van de taakbeheer. Ik geloof dat de sneltoets is Ctrl-Alt-del. Voor meer informatie zie:
Taakbeheer van Windows gebruiken | SeniorWeb. Je kunt ook daar ApacheOffice compleet uit schakelen. Je moet zoeken naar: soffice
Ik ben zelf soms met macro's bezig en dan maak ik soms een fout in de code waar Apache niet mee om kan gaan. Ik krijg dan het zelfde verschijnsel als beschreven. In taakbeheer sluit ik dan geheel ApacheOffice af en bij het opstarten van ApacheOffice annuleer het herstel proces. Soms moet ik ook echt voorkomen dat de macro's gaan werken. Overigens is dat geen fout in ApacheOffice maar meer van een fout van mijzelf.
Ik weet niet of het herstarten van de computer misschien hetzelfde kan bewerkstelligen als het afsluiten van ApacheOffice in taakbeheer.
Ik weet niet waar dat staat en blijkbaar is er een fout waar Apache niet mee kan omgaan. Het zou kunnen dat je nog meer foutrapportage ziet wanneer je ApacheOffice opstart vanuit een command-shell maar ik heb daar geen ervaring mee.
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6