Ik heb onlangs OpenOffice geinstalleerd op mijn mac.
Maar telkens wanneer ik calc wil opstarten moet ik eerst op het openoffice icoon klikken, wat dan een leeg writer bestand opent om dan zo via bestand > nieuw > werkblad calc op te starten.
Uiteraard is dat redelijk omslachtig, dus ben ik op zoek gegaan naar een manier om calc rechtstreeks op te starten.
Ik heb die hier http://stuporglue.org/openoffice.org-aqua-launchers.php gevonden.
Ondanks dat die oplossing werkt vind ik het toch een beetje omslachtig.
Is er geen andere (lees: betere) manier om (bv) calc rechtstreeks te starten.
Ik heb gezien dat je bij de windows versie wel aparte icoontjes hebt om calc te starten.
Ik veronderstel dat zoiets toch niet moeilijk is mee te integreren?
Alvast bedankt!
Individuele snelstarters voor Writer, Calc,... op Mac
Individuele snelstarters voor Writer, Calc,... op Mac
OpenOffice 3.1.1 op Mac OS X (10.6.1)
Re: Individuele snelstarters voor Writer, Calc,... op Mac
Hallo
Op zichzelf is dat geen probleem
Maak een snelkoppeling en laat daar oocalc opstarten
Ik weet niet of je met de commandline kunt werken?
probeer daar ooffice -help
of ooffice -calc
type in oo en druk daarna twee maal op de tabtoets.
bij mij werkt ook oocalc.
Daar de Mac veel op linux lijkt kan dat misschien bij jouw ook werken.
Romke
Op zichzelf is dat geen probleem
Maak een snelkoppeling en laat daar oocalc opstarten
Ik weet niet of je met de commandline kunt werken?
probeer daar ooffice -help
of ooffice -calc
type in oo en druk daarna twee maal op de tabtoets.
bij mij werkt ook oocalc.
Daar de Mac veel op linux lijkt kan dat misschien bij jouw ook werken.
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Hoi Romke
Dankjewel voor je snelle antwoord!
Mac mag dan sterk op Linux lijken, het ooffice commando herkent hij bij mij niet.
Ondertussen heb ik ook ontdekt dat er commandline-starters bestaan. (http://stuporglue.org/openoffice.org-aqua-launchers.php )
Dus het opstarten van een individueel programma lukt.
Maar...
Zou het niet veel gemakkelijker zijn moest dit standaard in OpenOffice zitten?
Het lijkt me een beetje onnozel dat je eerst writer moet openen om vervolgens een ander programma te openen...
Waar kan je dit voorstel het beste lanceren? (mocht dit nog niet gebeurd zijn)
Het zou werken met openoffice een heel pak aangenamer maken voor mensen die niet met de commandline kunnen werken of niet weten hoe ze externe applicaties kunnen downloaden die dit probleem aanpakken
Dankjewel voor je snelle antwoord!
Mac mag dan sterk op Linux lijken, het ooffice commando herkent hij bij mij niet.
Ondertussen heb ik ook ontdekt dat er commandline-starters bestaan. (http://stuporglue.org/openoffice.org-aqua-launchers.php )
Dus het opstarten van een individueel programma lukt.
Maar...
Zou het niet veel gemakkelijker zijn moest dit standaard in OpenOffice zitten?
Het lijkt me een beetje onnozel dat je eerst writer moet openen om vervolgens een ander programma te openen...
Waar kan je dit voorstel het beste lanceren? (mocht dit nog niet gebeurd zijn)
Het zou werken met openoffice een heel pak aangenamer maken voor mensen die niet met de commandline kunnen werken of niet weten hoe ze externe applicaties kunnen downloaden die dit probleem aanpakken
Hello
Ik denk dat je er beter aan doet om uit te zoeken hoe je het moet doen dan uitzoeken hoe je deze wens in OOo opgenomen kunt krijgen. In het laatste geval zal gezegd worden dat het er al in zit.
misschien werk soffice -calc
Romke
Ik denk dat je er beter aan doet om uit te zoeken hoe je het moet doen dan uitzoeken hoe je deze wens in OOo opgenomen kunt krijgen. In het laatste geval zal gezegd worden dat het er al in zit.
misschien werk soffice -calc
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Je hebt misschien gelijk.
Maar ik ben er van overtuigd dat het voor veel gebruikers veel gemakkelijker zou zijn om een programma rechtstreeks op te kunnen starten.
(eerst writer op starten om calc te kunnen gebruiken is niet logisch)
Die functionaliteit zit er inderdaad in in Windows en in Linux. Maar niet (standaard) op Mac.
Ik denk dat het dan ook goed is dat de programmeurs weten dat er mensen zijn die dit systeem niet goed vinden en icoontjes wensen waarmee je rechtstreeks het juiste programma start.
Net zoals bij MS Office. (waarbij je Excell kan openen zonder eerst Word te moeten openen)
Maar dat is uiteraard een discusie die niet hier, maar bij de programmeurs gevoerd moet worden.
Het commando soffice wordt niet herkent door (mijn?) mac, dus het maakt niet uit welke variabelen je aan dat commando meegeeft.
(of dit nu -calc, - writer, -help, .... is)
Maar ik ben er van overtuigd dat het voor veel gebruikers veel gemakkelijker zou zijn om een programma rechtstreeks op te kunnen starten.
(eerst writer op starten om calc te kunnen gebruiken is niet logisch)
Die functionaliteit zit er inderdaad in in Windows en in Linux. Maar niet (standaard) op Mac.
Ik denk dat het dan ook goed is dat de programmeurs weten dat er mensen zijn die dit systeem niet goed vinden en icoontjes wensen waarmee je rechtstreeks het juiste programma start.
Net zoals bij MS Office. (waarbij je Excell kan openen zonder eerst Word te moeten openen)
Maar dat is uiteraard een discusie die niet hier, maar bij de programmeurs gevoerd moet worden.
Het commando soffice wordt niet herkent door (mijn?) mac, dus het maakt niet uit welke variabelen je aan dat commando meegeeft.
(of dit nu -calc, - writer, -help, .... is)
L.S
Is dit probleem inmiddels al opgelost?
Ik ervaar dezelfde irritatie na mijn omschakeling naar een MacBook Pro.
Apoharry
Is dit probleem inmiddels al opgelost?
Ik ervaar dezelfde irritatie na mijn omschakeling naar een MacBook Pro.
Apoharry
OOO 3320 op Windows XP en sinds juni 2011 ook op MacBook Pro