[opgelost] Funktie "aantal.als"

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
brudan

[opgelost] Funktie "aantal.als"

Bericht door brudan »

Funktie "aantal.als" werkt niet altijd (wel met getallen zoeken, namen zoeken, maar niet met afkortingen). Wie kent een oplossing in het volgende voorbeeld?
Ik wil het aantal keren BE kennen die voorkomen in de cellen B1t/m B8, ook aantal keren CH enz... ingevuld in een rekenblad.
toegepaste formules zijn:
=aantal.als(B1:B8;"*BE*")
=aantal.als(B1:B8;"*CH*") enz...
BE
BE,CH
NL,BE,CH
BE,LX
CH,NL,FR,BE
LX,be
fr,nl,ch
LX

Aantal : 0 BE
Aantal : 0 CH
Aantal : 0 NL
Aantal : 0 FR
Aantal : 0 LX

TOTAAL : 0
Deze funtie werkt correct in exell maar niet in Oo
Bij voorbaat bedankt voor een tip.
Laatst gewijzigd door floris v op wo aug 11, 2010 6:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: gemarkeerd als opgelost
OpenOffice 3.2
Windows XP
floris v

Re: Funktie "aantal.als"

Bericht door floris v »

Dat is misschien een probleem met recente versies - de formule werkt wel goed als je getallen in het criterium zet. Ik heb de vraag ook op het Engelse forum gezet.

edit: Ik had spaties in die cellen staan door het kopiëren. Na verwijderen daarvan vindt hij wel de cellen waar b.v. alleen BE in staat. De tekstfuncties van Calc lenen zich niet voor wat je nog meer wil, misschien moet je het rekenblad dan als database gebruiken en er een query op loslaten.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Johan

Bericht door Johan »

U dient gebruik te maken van het literaire karakter . voor uw *? Op deze manier worden alles gevonden omdat het dan gelijk is of er al dan niet tekst voor of na de gezochte afkorting staat. Een voorbeeld van zo'n formule is dan:

Code: Selecteer alles

=AANTAL.ALS($B$1:$B$8;".*be.*")
In Excel volstaat een * waarschijnlijk wel? Ziehier de link met de Engelstalige uitleg omtrend het gebruik van literaire karakters in OoO. :super:
brudan

Bericht door brudan »

[OPGELOST] Hartelijk dank voor een snelle oplossing waar ik zolang naar gezocht heb.
".*xx.*" dient in de formule te staan waarbij xx afkortingen kunnen zijn.
In excell zijn die punten inderdaad niet nodig.
OpenOffice 3.2
Windows XP
Rattenplan

Re: [opgelost] Funktie "aantal.als"

Bericht door Rattenplan »

Beste Leden van dit forum,

Ik ben een newbie in Excel met commando's maar samen met een collega (die er meer verstand van heeft) zijn wij begonnen aan een
sheet dat onze uren kan berekenen (die werkt al :roll:) Maar nu lopen wij vast bij het volgende :
Wij gebruiken deze code :

Code: Selecteer alles

=AANTAL.ALS(D3:N3;"Rec")
oftewel als er een Rec voorkomt wordt het vakje groen als controle.
Nu willen wij in dezelfde code controleren op meerdere dingen zoals Rec 30% of Feestdag 150% dat soort dingen.

Wie kan mij iets verder helpen?

(Bedoeling is om te controleren of een van de .. (aantal onbekend) criteria voorkomt en zo ja, de waarde "ok" geeft.
In het vakje wat van kleur veranderd hebben wij uiteraard ervoor gezorgdt dat wanneer waarde 1 is bereikt hij groen wordt, en zonder waarde rood is.

Thnxs

Alex
Vista Microsoft Office Excel 2003
Plaats reactie